Black Friday har de siste årene strukket seg til å bli en hel Black Week, og til og med Black November. De gunstige tilbudene og enorme prisavslagene varer stadig lenger. Men hva bør du vite før du kaster deg over tilsynelatende gode tilbud på nett? Advokat Ole G. Eriksen forteller hvilke rettigheter du har, slik at du kan handle trygt under prisfesten. Eriksen er fagansvarlig i HELP, som er vår samarbeidspartner og leverandør av .
Eriksen har tipset oss om de viktigste rettighetene du har under Black Friday. Her er det du bør vite noe om:
- Retten til ny vare eller pengene tilbake ved mangler
- Angrerett i butikker på nett
- Angrerett i utenlandske nettbutikker
- Om du kan returnere når prisavslaget ikke var like bra som det ga seg ut for å være
Les videre for å lære mer om disse rettighetene!
Dine kjøpsrettigheter når varen ikke er som den skal
Noen ganger kan det hende at varen du kjøpte på nett er dårligere enn lovet, eller går i stykker urimelig raskt. Da kan du klage til butikken om at varen har en mangel.
- Når du handler på nettbutikk, får du ikke sett varen i virkeligheten. Les varebeskrivelsen nøye, for å undersøke hva du faktisk kjøper. Du har lov til å prøve varen når den mottas, men ikke bruke den. Dersom varen er ødelagt eller ikke i tråd med varebeskrivelsen, kan den ha en mangel, sier Eriksen
- Om det foreligger en mangel har du rett på ny vare eller pengene tilbake. Om butikken nekter ansvar, kan du søke juridisk hjelp, legger han til.
Angrerett i butikk og på nett
Dersom varen er som den skal, men du likevel vil returnere den, gjelder forskjellige regler i fysisk butikk og på nett. Du har ingen rett til å returnere varen om den er kjøpt i fysisk butikk. Mange butikker har imidlertid egne returordninger.
Dersom du kjøper på nett, stiller saken seg annerledes. Da har du som forbruker angrerett. Ifølge angrerettloven har du rett til å returnere varen innen 14 dager og få pengene tilbake. Dersom nettbutikken ikke opplyser deg om at du har angrerett, kan fristen for å angre kjøpet og returnere varen utvides til hele 12 måneder.
- Ettersom vi kjøper mer og mer på nett, øker antallet som spør oss om angreretten, sier Eriksen. - De fleste nettbutikker er flinke til å opplyse om angreretten, men det hender at de blander den sammen med sine egne kundeløfter.
Utenlandske nettbutikker kan koste deg dyrt
- Vær ekstra oppmerksom når du kjøper fra en utenlandsk nettbutikk, forteller Eriksen. Den norske angreretten gjelder nemlig ikke i utenlandske nettbutikker! Da må du undersøke hva slags angrerett som gjelder i landet nettbutikken opererer fra. Noen nettbutikker kan også se norske ut, men ha base i utlandet. Sjekk alltid hvor nettbutikken holder til.
Utenlandske nettbutikker kan bli finansielle fallgruver under Black Friday. Selv om du kanskje finner et bedre tilbud der enn i norske nettbutikker, kan den samlede summen fort bli dyrere enn de norske tilbudene.
- Sjekk om prisen i nettbutikken inkluderer moms og fortolling. Dersom du glemmer å ta høyde for dette, kan du plutselig få et ekstra betalingskrav i postkassa. Hvis du tar med moms, fortolling, og fraktkostnader til Norge i prisen, blir kanskje ikke tilbudet så attraktivt likevel. Om du returnerer varen, har du heller ikke rett på å få disse ekstra kostnadene tilbake.
Ikke se deg blind på prisen
Et kupp er ikke nødvendigvis et kupp. Iblant kan butikker og nettbutikker ha skrudd opp prisen i forkant for å få prisavslaget til å virke bedre enn det egentlig er. Eriksen anbefaler å følge med på prishistorikken til varen du vil ha i god tid før Black Week. Om du kjøper noe under Black Week og finner ut at prisavslaget ikke var like stort som du trodde, har du ikke automatisk rett på pengene tilbake. Da bør du vurdere å benytte angreretten eller sjekke om butikken har åpent kjøp.
Når bør du kontakte advokat?
Dersom en kjøpskonflikt ikke blir løst i dialog mellom kjøper og selger, kan det være lurt å rådføre seg med advokat. Forbundene er opptatt av å ivareta medlemmenes rettigheter, og tilbyr derfor . Som medlem av et LO-forbund kan du få tilgang til forsikringen, som gjør juridiske råd og bistand lett tilgjengelig for alle.
- Forsikringens største styrke er at forbrukeren ikke må ta en stor økonomisk risiko bare for å få hjelp. Det gjelder uansett om du vil ha hjelp til å vurdere saken, eller ta en dialog med selger. sier Eriksen.
Ofte kontakter forbrukerne dem før kjøpet for å høre om de for eksempel trenger å lage kjøpekontrakt selv. Eriksen mener at dette er lurt, fordi man får luket vekk ting som kan skape problemer i ettertid. Mange kontakter dem også for å få en vurdering på hvorvidt de bør klage eller ikke.
- Når folk har tilgang på advokathjelp under hele kjøpsprosessen, føler de seg tryggere på handelen de gjør.